Sharkbay-Pilbarra 4500 km verder! - Reisverslag uit Broome, Australië van Syl Bogers - WaarBenJij.nu Sharkbay-Pilbarra 4500 km verder! - Reisverslag uit Broome, Australië van Syl Bogers - WaarBenJij.nu

Sharkbay-Pilbarra 4500 km verder!

Door: Syl

Blijf op de hoogte en volg Syl

26 Juli 2015 | Australië, Broome

4500 km verder en aangekomen in Broome. We zijn nu bijna een maand op weg.
Onderweg hebben we zeker het een en ander gezien! Als eerst Steep point, het meest westelijke punt van het vaste land van Australië. Om er te komen moesten we dwars door de zandduinen crossen en over het strand! We hebben gekampeerd vlak langs de kliffen met uitzicht over de Indische oceaan en de walvissen en zijn een dag het hele natuurgebied rond wezen rijden. Het was een nogal rocky road, met stops bij geweldige lege stranden, of kliffen met gigantische blowholes en prachtig uitzicht. Vanaf daar had ik uitzicht op de walvissen die voorbij zwommen en uit het water sprongen en Russel is er wezen vissen. De weg terug ging dwars door de duinen, met geitjes rennend over de top en een strak blauwe hemel. Geslaagde stop dus.
Vlak boven Steeppoint ligt Monkey Maya, een zee reservaat in Shark Bay waar elke ochtend dolfijnen gevoerd worden. Op dit punt ontmoet de warmere zeestroom vanuit het tropische noorden en koelere water vanuit het zuiden en er een grote biodiversiteit aan vissen en zeeplanten zijn. De stop daar was maar een nacht, tijd voor ons om verder te reizen. In 1,5 dag zijn we van Shark Bay naar Exmouth gereden, de schoolvakantie was net begonnen voor heel Australië en aangezien het in het zuiden gewoon koud is, gaan er veel mensen voor 1-2 weken naar het noorden. In Exmouth hebben we 1,5 week gewerkt in een restaurant . Ik in de bediening en Russel als chef. Het weer werd regenachtiger en omdat de schoolvakantie afgelopen was en er niet heel veel uren voor ons waren zijn we doorgetrokken. Eerst voor 2 nachten naar Coral bay om nog even met de boor de zee op te gaan om walvissen te spotten. We hadden er natuurlijk al heel erg veel gezien tijdens onze reis langs de kust, maar nog niet van zooooo dichtbij! Een paar meter van onze boot vandaan kwamen ze uit het water, gooide ze hun staart de lucht in en lieten die met een harde plons weer op het water vallen. Het waren er veel, elk jaar komen er zo 30.000 humpback whales langs de kust. In de herfst gaan ze naar t noorden waar ze in de tropische wateren hun jongen krijgen en daarna beginnen ze hun tocht weer naar het zuiden.
De volgende stop was Karijini national park, een prachtig gebied waar je kan wandelen tussen de kliffen door de kleine beekjes. Je ziet alle aardlagen van wat ooit de bodem van de oceaan is, ontzettend mooi en eigenlijk niet te beschrijven.
We hebben het westelijke deel van het park kunnen bekijken maar zijn door de regen eerder vertrokken.
De afgelopen 1,5 dag hebben we zo'n 1300 km gereden van Karijini met een omweg door de great sandy dessert naar Broome. Het is hier wel zonnig! En zo'n 30 graden, beter dus :) we hebben weer lekker op het strand, Cable Beach, kunnen hangen vanmiddag.
We blijven in ieder geval een week in Broome, moeten een paar kleine dingetjes repareren aan de auto en verder behoorlijk hard chillen op het strand!! #zwaaaarleven..
Ciao!
Syl